السؤال اللي بدأنا بيه
هو تعريف الـMarketing. التعريفات كتيرة جدا,
وكل مدرسة وليها تعريف مختلف, يعني مفيش Global
definition لكن كلهم مشتركين في: العميل والشركة لازم يطلعوا كسبانين من الـ Exchange اللي هيحصل بينهم (win-win
situation). ممكن
تقول ان المنتج الصح يتحط في المكان المناسب في التوقيت الصح وبالسعر المناسب.
فيليب كوتلر في كتابه Marketing
Management 14th edition حط تعريف من 3 كلمات “meeting needs
profitably.” .
ايه اللي
ممكن يتعمل ليه Marketing؟
تقريبا اي حاجة بيتم
استخدامها في يوم البني ادم ممكن يتعمل ليه Marketing زي:
- أماكن:
سواء بلد, مدينة, قرية, محافظة, دولة, عشان يجذبوا السيّاح, والمصانع,
والاستثمارات, وازاي تصنع Image للمنطقة
قدّام العالم كلّه.
- منتجات:
عربيات, موبايلات, اكسسوارات, أكلات,,,الخ.
- خدمات:
صيانة عربيات, خدمات الطيران, الفنادق, البنوك, المحاماه, الدكاترة,
التصميمات الهندسية,, الخ.
- حدث Event: سواء
مؤتمرات, حفلات غنائية, حفلات خاصة, اعياد ميلاد,, الخ.
- شخص:
كل واحد فينا ليه Image محتاج الناس تعرفها عنه, حتى احنا ممكن يتعمل
لينا Marketing, كمان اعضاء مجلس الشعب, والرؤساء في حملاتهم الانتخابية.
- منظمة
كاملة\ شركة او NPO
- القرار
الاداري او المعلومات اللي عندك, يعني لما تاخد قرار وتعرضه على مجلس ادارة
لازم تعملي ليه Marketing,,
- الـ CSR بتاع
الشركات الكبيرة.
هندخل
على التطوّر الـ Trends للـMarketing:
من 1880 – 1930 كان
التركيز على المنتج نفسه (Seller’s Market).
من 1930 – 1950 التركيز
كان على الـ Aggressive selling والـ Promotions.
وده كانت بداية انتشار
“البيع بالفهلوة”.
من 1950 – 2000 التركيز
على الاحتياجات (Needs & Wants), في الوقت ده زادت
المنافسة بين المنتجات
من 2000- لدلوقتي
التركيز بقى على الـCustomer, واتسمّى العصر بتاعنا بـ The Age of you. الـ Customer مبقاش هو الـ King,
بقى الـ Queen,
عشان تخلّي بالك منه
اكتر, Love the customer, not the product.
زمان Xerox كانت بتقول: احنا بنبيع
مكنات لطباعة الورق, لكن دلوقتي بتسوّق فكرة انت ليه اصلا بتشتري مكنة تصوير الورق Improving
office productivity : (عشان تسهّل عليك شغلك في المكتب, يعني مينفعش تعطل, او تعلّق, مركز
الصيانة يجيلك في نفس اليوم علشان شغلك ميتعطّلش,, وهكذا). وممكن تقرا اكتر
على الـ Age of you .
التطوّر حصل دلوقتي وبقى
كل حاجة الشركات بتطوّر فيها, عنيها بتبقى على الـCustomers. الاسماء على ازازة كوكاكولا, اهتمام عربية Volvo مش بس للي هيستخدم
العربية, انما بدأ الـR&D يفكّروا لو العربية خبطت واحد, ازاي يحموا الشخص اللي اتصدم من
الحادث وميحصلّوش حاجة. الـCustomer دلوقتي قدّامه اختيارات كتيرة جدا, بقى more sophisticated,
المنافسة على المنتجات
بقى شديدة.
الـ Needs, wants and Demand,
لما تبدأ تعمل اي مشروع
او تسوّق لاي حاجة, لازم تعمل Satisfaction سواء لـ Need او Want,,
الـ Need هي الحاجات الاساسية
اللي اي انسان في العالم في اي مكان محتاجها: أكل- شرب- سكن- entertainment
– belongingness- education. الاحتياجات ده بتقلب لـWants لما تتحط في شكل object عشان تعمل Satisfaction للاحتياج ده. كمان الـwants بتتشكّل من المؤثرات الخارجية, زي الثقافة
وشخصية الانسان نفسه. بمعنى ان الانسان محتاج أكل, لكن الـWants ممكن تبقى Philly
cheese-steak. المجتمع هو اللي بيشكّل الـ Wants.
لو اعتمدت على الـ Needs
& wants بس!! مش هتعرف تعمل بيزنيس. معظمنا عاوز يركب Audi,
وكلّنا عاوزين نشتري IPhone 7,
كلّنا عاوزين نقضي
الوييك اند في فرنسا وايطاليا, لكن كام واحد فينا يقدر يشتري الكلام ده؟؟ وده
يكوّن Concept جديد اسمه Demands,
وهنا ممكن تطلع بمعادلة
بسيطة: Demands = Needs\wants + the ability
to pay
في Paper اتنشرت لواحد اسمه Maslow سنة 1943عن نظرية
سيكولوجية في الـ Human motivation. وصنّف الاحتياجات البشرية
في تسلسل هرمي ( Maslow’s hierarchy of needs ),
بيبدأ من المستويات
الاساسية للاحتياجات واللي الانسان ميقدرش يستغنى عنها وفي نفس الوقت سهلة في
اشباعها.
تابعونا بالمقال القادم علشان نتعرف اكترعلى التسويق وانواعها وطرق استخدامه :)
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق